教員一覧
Faculty

野村 和之

教員名 Teaching Staff

NOMURA, Kazuyuki 野村和之

最終学歴 Last Academic Qualification
Doctor of Education, Chinese University of Hong Kong 香港中文大学教育博士
専門分野 Research Areas
Education 教育学
Intercultural Understanding 異文化間理解
Communication コミュニケーション
現在行っている研究 Current Research
  • I am an educational researcher and fieldworker. My interests lie in intercultural learning. Here are key questions that orient myself as a researcher.
    - How do people interact to learn each other's culture(s)?
    - How are learning and self-actualisation intertwined?
    - What makes people from different backgrounds tolerant to one another?
    - How can education contribute to enhancing human security?
  • 私は教育学を専門とする研究者・フィールドワーカーです。複数の文化を跨ぎ、どのような学びが起こるのかに関心があります。次のような問いを拠りどころに研究を進めています。
    - 人はどう関わり合いながら互いの文化を学びあうのか。
    - 学ぶことと自分らしく生きることはどのように関係しているのか。
    - 背景が異なる人々がお互いを許しあうために何が必要なのか。
    - 世界をより生きやすくすべく教育はどのような役割を果たせるのか。

担当科目 Current Teaching
  • Courses for Students in All Majors 普遍教育科目
    - Multilingualism and Translanguaging 多言語コミュニケーション(JS
  • Courses for LAS Major Students 国際教養学部専門科目
    - Language and Culture 言語と文化

  • Courses for Postgraduate Students 大学院科目
    - TBA 追って掲
  • Courses for International Students 留学生科目
    - Japanese 101 Integrated 日本語101総合
    - Japanese 201 Integrated 日本語201総合
発表論文等 Published Papers, etc.
  • Nomura, K., Kataoka, S., & Mochizuki, T. (2019). Understanding the motivations of fluent speakers in beginner-level foreign language classrooms: A Hong Kong study. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(7), 618-632.
  • Nomura, K., & Yuan, R. (2019). Long-term motivations for L2 learning: A biographical study from a situated learning perspective. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(2), 164-178.
  • Nomura, K., & Mochizuki, T. (2018a). Native-Speakerism Perceived by "Non-native-speaking" Teachers of Japanese in Hong Kong. In S. A. Houghton & K. Hashimoto (Eds.), Towards Post-Native-Speakerism (pp. 79-95). Springer.
  • Nomura, K., & Mochizuki, T. (2018b). Japanese Language in the Wake of Hong Kong's Umbrella Movement: Is It a Form of Soft Power?. In K. Hashimoto (Ed.), Japanese Language and Soft Power in Asia (pp. 159-178). Palgrave Macmillan.
  • 野村和之・望月貴子(2018)「「心の拠り所」としての日本語香港人青少年学習者による日本語学習のエスノグラフィー」『日本語教育』169号,1-15